9th International Documentary Conference

  •  Introduction
  •  Program
  •  Scrennings

    Programa / Program



    Dia 1º de abril, 10:00h/ April 1st, 10:00am

    MESA 1 / ROUNDTABLE 1

    PANORAMA HISTÓRICO DO DOCUMENTÁRIO POLÍTICO E SOCIAL
    HISTORIC OVERVIEW OF THE POLITICAL AND SOCIAL DOCUMENTARY

    PARTICIPANTES/ PARTICIPANTS

    ANA AMADO, crítica de cinema e professora da Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires, autora de inúmeros artigos sobre documentário, como El Documental Político como Herramienta de Historia, em Políticas de la Memoria - Anuario de Investigación del CeDInCI, Documental y Peronismo, publicado em Significação 27 – Revista de Cultura Audiovisual, da ECA-USP, e Michael Moore e Nós em O Cinema do Real, organizado por Amir Labaki e Maria Dora Mourão. Publicou Lazos de Familia: Cuerpos, Herencias, Ficciones e La Imagen Justa: Cine Argentino y Política, 1983-2007 (no prelo).

    ANA AMADO, film critic and professor at the Facultad de Filosofia y Letras of the University of Buenos Aires, author of many articles on documentary film, such as El Documental Político como Herramienta de Historia, in Políticas de la Memoria - Anuario de Investigación del CeDInCI, Documental y Peronismo, published in the ECA-USP magazine Significação 27 - Revista de Cultura Audiovisual, and Michael Moore e Nós, in O Cinema do Real, edited by Amir Labaki and Maria Dora Mourão. Has published Lazos de Familia: Cuerpos, Herencias, Ficciones e La Imagen Justa: Cine Argentino y Política, 1983-2007 (in press).

    MICHAEL RENOV, professor e Diretor Associado de Assuntos Acadêmicos da Escola de Artes Cinematográficas da University of Southern California e um dos fundadores do Visible Evidence, conferência itinerante dedicada ao cinema documentário. Publicou, entre outros, The Subject of Documentary, Hollywood’s Wartime Woman: Representation and Ideology e, como organizador, Theorizing Documentary.

    MICHAEL RENOV, professor and Associate Dean for Academic Affairs of the School of Cinematic Arts at the University of Southern California and one of the founders of the Visible Evidence, an itinerant conference dedicated to documentary cinema. Has published, among others, The Subject of Documentary, Hollywood’s Wartime Woman: Representation and Ideology and, as editor, Theorizing Documentary.

    MEDIAÇÃO / MODERATOR

    EDUARDO MORETTIN, professor de História do Audiovisual do Departamento de Cinema, Rádio e TV da ECAUSP e organizador do livro História, Cinema e Televisão. É conselheiro da Cinemateca Brasileira, do Museu de Arte Contemporânea da USP e da SOCINE – Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual. É também membro da diretoria da Associação Nacional de História e Vice-Diretor do CINUSP Paulo Emílio – Pró-Reitoria de Cultura e Extensão da Universidade de São Paulo.

    EDUARDO MORETTIN, professor of History of the Audiovisual at the Cinema, Radio and TV Department at ECAUSP and editor of the book História, Cinema e Televisão. He is a counselor at the Cinemateca Brasileira, the Museum of Contemporary Art at USP and the SOCINE – Brazilian Society of Film and Audiovisual Studies. He is also a Chair member of the National History Association and Vice-Director of the CINUSP Paulo Emílio – Pro-Rectorship for Culture and Extension of the University of São Paulo.



    Dia 2 de abril, 10:00h/ April 2, 10:00am

    MESA 2 / ROUNDTABLE 2

    DENÚNCIA E INTERVENÇÃO: QUESTÕES SOCIAIS NO DOCUMENTÁRIO CONTEMPORÂNEO
    DENUNCIATION AND INTERVENTION: SOCIAL ISSUES IN CONTEMPORARY DOCUMENTARY

    PARTICIPANTES/ PARTICIPANTS

    PATRICIO COLL, professor, roteirista e cineasta argentino, dirigiu, entre outros, o curta Hachero Nomás e o drama Cicatrices. Juntamente com Jorge Goldenberg, dirigiu o documentário Regreso a Fortín Olmos. É Diretor do Curso de Licenciatura em Desenho da Comunicação Visual da Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, Argentina.

    PATRICIO COLL, professor, scriptwriter and Argentinean filmmaker, he directed, among others, the short film Hachero Nomás and the feature-length drama Cicatrices. With Jorge Goldenberg, he -directed the documentary Regreso a Fortín Olmos. He is the Director of the Undergraduate Program in Visual Communication Design at the Universidad Nacional del Litoral, in Santa Fe, Argentina.

    TONI VENTURI, cineasta brasileiro, graduado em cinema pela University of Ryerson, Canadá. Seus trabalhos incluem os longas-metragens de ficção Cabra-Cega e Latitude Zero, os documentários para TV No Olho Do Furacão e Paulo Freire Contemporâneo, além dos documentários de longa-metragem O Velho – A História de Luís Carlos Prestes, Dia de Festa, e Rita Cadillac – A Lady do Povo.

    TONI VENTURI, Brazilian filmmaker, 90 graduated in Cinema at the University of Ryerson, Canada. His works include the feature-length dramas Cabra-Cega and Latitude Zero, the TV documentaries No Olho Do Furacão and Paulo Freire Contemporâneo, and also the feature-length documentaries O Velho – A História de Luís Carlos Prestes, Dia de Festa and Rita Cadillac – A Lady do Povo.

    MEDIAÇÃO / MODERATOR

    ISMAIL XAVIER, professor do Departamento de Cinema, Rádio e TV da ECA-USP. É autor de diversos livros sobre cinema, dentre eles: Alegorias do Subdesenvolvimento: Cinema Novo – Tropicalismo – Cinema Marginal, O Cinema Brasileiro Moderno, O Olhar e a Cena, O Desafio do Cinema: A Política do Estado e a Política dos Autores e O Discurso Cinematográfico. Foi professor visitante na New York University, na University of Iowa e na Université Paris III - Sorbonne Nouvelle.

    ISMAIL XAVIER, professor at the Cinema, Radio and TV Department at ECA-USP. He is the author of many books on cinema, among them: Allegories of Underdevelopment: Aesthetics and Politics in Brazilian Modern Cinema, O Cinema Brasileiro Moderno, O Olhar e a Cena, O Desafio do Cinema: A Politica do Estado e a Politica dos Autores and O Discurso Cinematográfico. Has been a visiting professor at the New York University, the University of Iowa and the Université Paris III – Sorbonne Nouvelle.



    Dia 2 de abril, 14:30h / April 2, 02:30pm

    MESA 3 / ROUNDTABLE 3

    DOCUMENTÁRIOS MILITANTES: O CINEASTA ENQUANTO SER POLÍTICO
    MILITANT DOCUMENT ARIES : THE FILMMAKER AS A POLITICAL BEING

    CONVIDADOS / GUESTS

    MICHAEL CHANAN, documentarista inglês, professor de Cinema & Vídeo da Roehampton University, em Londres. Foi professor de Cultural Studies na University of the West of England, Bristol, e professor visitante da Duke University, em North Carolina, e da Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. Publicou, dentre outros, Cuban Cinema, The Politics of Documentary, The Cuban Image: Cinema and Cultural Politics e From Handel to Hendrix: The Composer in the Public Sphere. Em 2005, co-dirigiu com George Steinmetz o documentário Detroit: Ruin of a City.

    MICHAEL CHANAN, English documentary filmmaker, professor of Cinema & Video at the Roehampton University in London. Was a Cultural Studies professor at the University of the West of England, Bristol, and visiting professor at the Duke University in North Carolina, and at the Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. He has published, among others, Cuban Cinema, The Politics of Documentary, The Cuban Image: Cinema and Cultural Politics and From Handel to Hendrix: The Composer in the Public Sphere. In 2005, he co-directed with George Steinmetz the documentary Detroit: Ruin of a City.

    RENATO TAPAJÓS, jornalista, escritor e cineasta, autor de obras como A Infância Acabou, Em Câmara Lenta, Queda Livre e Carapintada. Dirigiu, entre outros, os curtas e médias-metragens Vila da Barca, A Luta do Povo, Universidade em Crise e Em Nome da Segurança Nacional, além do longa Linha de Montagem, documentário recentemente relançado nos cinemas brasileiros

    RENATO TAPAJÓS, journalist, writer and filmmaker, he is the author of books such as A Infância Acabou, Em Câmara Lenta, Queda Livre and Carapintada. He directed, among others, the short and medium-length documentaries Vila da Barca, A Luta do Povo, Universidade em Crise and Em Nome da Segurança Nacional, and also the feature-length Linha de Montagem, recently re-released in Brazilian movie theatres.

    PETER WINTONICK, crítico, produtor, diretor e editor de documentários para cinema, vídeo e novas mídias. Seus trabalhos incluem Seeing is Believing: Handicams, Human Rights and the News, co-dirigido com Katerina Cizek, Cinéma Vérité: Defining the Moment e Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media, co-dirigido com Mark Achbar. Contribui com revistas de cinema e presta consultoria a festivais e institutos de cinema e é um dos fundadores do Doc Agora, um evento que se faz presente em diversos festivais de cinema apresentando estratégias digitais inovadoras

    PETER WINTONICK, film critic, producer, director and editor of documentaries for cinema, video and new media. His work includes Seeing is Believing: Handicams, Human Rights and the News, co-directed with Katerina Cizek, Cinéma Vérité: Defining the Moment and Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media, co-directed with Mark Achbar. He collaborates with film magazines and advises film festivals and film institutions and is one of the founders of DocAgora, an event attached to various film festivals showcasing cutting-edge digital strategies.

    ORLANDO SENNA, professor, jornalista, roteirista e diretor de teatro e de cinema. Foi diretor da Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. Foi Secretário do Audiovisual no Ministério da Cultura e Diretor Geral da nova TV Brasil. Dirigiu documentários como Imagem da Terra e do Povo e Lenda Africana na Bahia. Foi o roteirista e codiretor do filme Iracema, uma Transa Amazônica.

    ORLANDO SENNA, professor, journalist, scriptwriter, theater director and filmmaker. Has been the Director of the Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. Was Audiovisual secretary for the Brazilian Ministry of Culture and General Director of the new TV Brasil channel. He directed such documentaries as Imagem da Terra e do Povo and Lenda Africana na Bahia. He was the screenwriter and co-director of the film Iracema, uma Transa Amazônica.

    MEDIAÇÃO / MODERATOR

    MARCIUS FREIRE, professor do Departamento de Cinema do Instituto de Arte da UNICAMP, doutorado pela Université Paris X – Nanterre e pós-doutorado pela New York University. Autor de inúmeros artigos sobre cinema documentário.

    MARCIUS FREIRE, professor in the Cinema Department at the UNICAMP Institute of Arts, PhD. from University of Paris X – Nanterre and post-doctorate from New York University. Author of numerous articles on documentary cinema.



    Dia 3 de abril, 10:00h/ April 3, 10:00am

    MESA 4 / ROUNDTABLE 4

    COM A PALAVRA, O REALIZADOR: UM DIÁLOGO COM AVI MOGRABI
    SPOT LIGHT ON THE FILMMAKER: A DIALOGUE WITH AVI MOGRABI

    CONVIDADO / GUEST

    AVI MOGRABI, principal documentarista israelense em atividade, dirigiu, entre outros, Avenge But One of My Two Eyes, August: A Moment Before the Eruption (prêmio de Melhor Filme da Competição Internacional no Festival É Tudo Verdade de 2002), How I Learned to Overcome My Fear and Love Arik Sharon e Happy Birthday, Mr. Mograbi. Seu longa mais recente, Z32, integra a programação deste ano do Festival.

    AVI MOGRABI, the main Israeli documentary filmmaker in activity, he directed, among others, Avenge But One of My Two Eyes, August: A Moment Before the Eruption (award for Best Film of the International Competition at the It’s All True Festival in 2002), How I Learned to Overcome My Fear and Love Arik Sharon and Happy Birthday, Mr. Mograbi. His most recent feature, Z32, is included in this year’s Festival program.

    MEDIAÇÃO / MODERATOR

    MARIA DORA MOURÃO, professora do Departamento de Cinema, Rádio e TV da ECA-USP e Vice-Diretora da ECA-USP. Diretora do CINUSP “Paulo Emílio” – Pró-Reitoria de Cultura e Extensão da Universidade de São Paulo e Presidente da Sociedade Amigos da Cinemateca. É também Vice-Presidente do Centre International de Liaison des Écoles de Cinéma et Télévision – CILECT. Organizou, junto com Amir Labaki, o livro O Cinema do Real e coordena a Conferência Internacional do Documentário.

    MARIA DORA MOURÃO, professor in the Cinema, Radio and TV Department at ECA-USP and Vice-Director of ECA-USP. Director of the CINUSP “Paulo Emílio” – Pro-Rectorship for Culture and Extension of the University of São Paulo and President of the Sociedade Amigos da Cinemateca, an association dedicated to supporting the activities of the Brazilian Film Archives. She is also Vice-President of the Centre International de Liaison des Écoles de Cinéma et Télévision – CILECT. She has edited, with Amir Labaki, the book O Cinema do Real and coordinates the International Documentary Conference.



    Clique aqui e confira como foi a conferência.






  • Home La Bocca della Verità