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7th International Documentary Conference
Introduction
Program
Screenings
Programa / Program
SÃO PAULO, ITAÚ CULTURAL
DE 28 A 30 DE MARÇO DE 2007 / MARCH 28TH TO 30TH, 2007
28/03 – 10h
MESA 1 / TABLE 1
ASPECTOS FILOSÓFICOS / PHILOSOPHICAL ASPECTS
PARTICIPANTES/PARTICIPANTS: KEES BAKKER E CÉSAR GUIMARÃES
DEBATEDORA/DEBATER: ESTHER HAMBURGER
KEES BAKKER, diretor de Projetos da Cinémathèque Euro-régionale do Institut Jean Vigo em Perpignan,
França. De 1994 a 2001 foi coordenador da European Foundation Joris Ivens. É especialista em história e
teoria do documentário e televisão, tem dado aulas nas Universidades de Nijmegen e de Utrecht e na
Dutch Film Academy. É autor do livro “The Good, the Bad and the Documentary”, entre outras publicações.
KEES BAKKER, Project Director of the Cinémathèque Euro-régionale - Institut Jean Vigo in Perpignan,
France. From 1994 to 2001, he was coordinator of the European Foundation Joris Ivens. He is a specialist
on history and documentary theory and television and has been teaching at the Nijmegen University,
Utrecht University and Dutch Film Academy. He wrote the book “The Good, the Bad and the Docu -
mentary”, among other publications.
CÉSAR GUIMARÃES, professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social na Universidade
Federal de Minas Gerais (UFMG), com pós-doutorado na Université Paris VIII. É pesquisador do CNPq e
editor da revista Devires – Cinema e Humanidades.
CÉSAR GUIMARÃES, professor of the Post-Graduation Program in Social Communication at the Federal
University of Minas Gerais (UFMG), with a post doctorate at the Université Paris VIII. He is a CNPq
researcher and editor of the publication Devires – Cinema e Humanidades.
ESTHER HAMBURGER, professora de Teoria e História do Audiovisual e atual chefe do Departamento de
Cinema, Rádio e Televisão da ECA-USP. Fez doutorado em Antropologia na University of Chicago. É
pesquisadora do Centro de Estudos da Metrópole e do CNPq. Crítica e ensaísta é autora do livro “Brasil
Antenado: a Sociedade da Novela” (2005).
ESTHER HAMBURGER, Audiovisual Theory and History professor and current director of the Dept. of
Cinema, Radio and Television at ECA-USP. She has a PhD in Anthropology at the University of Chicago.
She is a researcher at Centre for Metropolis Studies, and author of the book O Brasil Antenado: a
Sociedade da Novela (2005).
28/03 – 14h 30
MESA 2 / TABLE 2
A ÉTICA DA FILMAGEM / ETHICS OF FILMING
PARTICIPANTES/PARTICIPANTS: MARIO HANDLER E MARCIUS FREIRE
DEBATEDORA/DEBATER: HENRI GERVAISEAU
MARIO HANDLER, cineasta uruguaio, dirigiu, produziu e montou diversos filmes desde a década de 1960.
Seu mais recente filme é o documentário "Aparte" (2002). É também professor da Universidade do
Uruguai e da Universidade Central da Venezuela.
MARIO HANDLER, Uruguayan filmmaker, he has directed, produced and edited several movies since the
1960´s. His most recent film is the documentary "Aparte" (2002). He is also a professor at the University
of Uruguay and Central University of Venezuela.
MARCIUS FREIRE, professor do Depto. de Cinema no Instituto de Artes da Unicamp, é doutorado pela
Université Paris X, onde teve como orientador Jean Rouch, e pós-doutorado na New York University.
Concentra seus estudos nas relações entre cinema e ciências humanas, especialmente Documentário,
Antropologia e História.
MARCIUS FREIRE, professor of the Cinema Department at the Arts Institute – University of Campinas.
PhD by the Université Paris X, where he was tutored by Jean Rouch, and post doctorate by the New York
University. He focuses his studies in the relationships between cinema and human sciences, especially
Documentary, Anthropology and History.
HENRI GERVAISEAU, professor de documentário do Depto. de Cinema, Rádio e Televisão da ECA-USP e
coordenador do Centro de Estudos da Metrópole / Audiovisual. É doutor em Comunicação e Cultura
pela Escola de Comunicação da Universidade de Paris VII. Dirigiu, entre outros, “Tem que Ser Bahiano?”
(1994) e “Em Trânsito” (2005). Realiza no momento o documentário “Moro na Tiradentes”, em parceria
com Cláudia Mesquita.
HENRI GERVAISEAU, documentary professor of the Cinema, Radio and Television Department at ECAUSP
and coordinator of the Centre for Metropolis Studies/ Audiovisual. He has a PhD in Communication
and Culture by the School of Communication – Université Paris VII. He directed, among other films, “Tem
que Ser Bahiano?” (1994) and “Em Trânsito” (2005). He is currently directing a new documentary called
“Moro na Tiradentes”, together with Claudia Mesquita.
29/03 – 10h
MESA 3 / TABLE 3
A ÉTICA DA MONTAGEM: MEMÓRIA E HISTÓRIA / ETHICS OF EDITING: MEMORY AND HISTORY
PARTICIPANTES/PARTICIPANTS: CHRISTIAN DELAGE E JAY ROSENBLATT
DEBATEDORA/DEBATER: EDUARDO MORETTIN
CHRISTIAN DELAGE, realizador, escritor, historiador e professor da Université Paris VIII e da École des
Hautes Études en Sciences Sociales – Paris. Publicou os livros “L’Historien et le film” (Gallimard, 2004) em
co-autoria com Vincent Guigueno, e “La Vérité par l’image: De Nuremburg au process Milosevic” (2006).
É diretor de vários documentários incluindo “Nuremberg: The Nazis Face Their Crimes” (2006).
CHRISTIAN DELAGE, filmmaker, writer, historian and professor at Université Paris VIII and at École des Hautes
Études en Sciences Sociales – Paris. He wrote the book “L’Historien et le film” (Gallimard, 2004) in coauthorship
with Vincent Guigueno, and “La Vérité par l’image: De Nuremburg au process Milosevic” (2006).
He also directed several documentaries, including “Nuremberg: The Nazis Face Their Crimes” (2006).
JAY ROSENBLATT, documentarista e professor de produção audiovisual na Stanford University, Califórnia.
Seus filmes possuem mais de cem premiações pelo mundo, entre eles, “Phantom Limb” (2005) premiado
no Festival Internacional do Documentários de Amsterdã e “Human Remains” (1998) premiado no Festival
de Sundance.
JAY ROSENBLATT, documentary filmmaker, and film and video production instructor at Stanford
University, California. His films have won over one hundred awards, among which, “Phantom Limb”
(2005), awarded at the International Documentary Film Festival in Amsterdam, and “Human Remains”
(1998), awarded at the Sundance Film Festival.
EDUARDO MORETTIN, professor de Historia do Audiovisual do Depto. de Cinema, Rádio e TV da Escola de
Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, é pesquisador de história do cinema e organizador
de "História, Cinema e Televisão" (Alameda, 2007).
EDUARDO MORETTIN, professor of History of Audiovisual at the Cinema, Radio and Television Department
at ECA-USP, he is a researcher of history of cinema and organized the book “História, Cinema e Televisão”
(Alameda, 2007).
30/03 – 10h
MESA 4 / TABLE 4
DIÁLOGO ENTRE JORGE BODANZKY E ISMAIL XAVIER / DIALOGUE BETWEEN JORGE BODANZKY AND ISMAIL XAVIER
JORGE BODANZKY, realizador, fotógrafo, produtor e roteirista. Diretor, entre outros, de “Iracema, uma
Transa Amazônica” (1974) co-dirigido com Orlando Senna, “Terceiro Milênio” (1980) co-dirigido com Wolf
Gauer, “A Propósito de Tristes Trópicos” (1990), “Navegar Amazônia – uma viagem com Jorge Mautner”
(2006) co-dirigido com Evaldo Mocarzel. Trabalhou como cinegrafista para a TV alemã rodando
documentários sobre questões sociais. Desenvolve o projeto Navegar Amazônia de inclusão digital das
comunidades ribeirinhas do Rio Amazonas.
Filmmaker, cinematographer, producer and screenwriter. Director, among others, of “Iracema” (1974) codirected
with Orlando Senna, “Terceiro Milênio” (1980) co-directed with Wolf Gauer, “À Propos de Tristes
Tropiques” (1990), “Navegar Amazônia – uma viagem com Jorge Mautner” (2006) co-directed with Evaldo
Mocarzel. He has worked as cinematographer for the German Television, filming documentaries about
social subjects. He develops the project Navegar Amazônia for digital inclusion of riparian communities.
ISMAIL XAVIER, professor de teoria e história do cinema e audiovisual do Depto. de Cinema, Rádio e TV
da ECA-USP. É autor de diversos livros entre eles “Allegories of underdevelopment: aesthetics and politics
in Brazilian modern cinema” (1997-Univ. Minnesota Press), “O Cinema Brasileiro Moderno” (2001), “O
Olhar e a Cena” (2003), “O Discurso Cinematográfico” – 3ª edição (2005). Foi professor visitante na New
York University, na University of Yowa e na Université Paris III – Sorbonne Nouvelle.
Professor of Theory and History of Cinema and audiovisual of the Cinema, Radio and TV Department at
ECA-USP. He is author of many books, among them “Allegories of underdevelopment: aesthetics and
politics in Brazilian modern cinema” (1997-Univ. Minnesota Press), “O Cinema Brasileiro Moderno” (2001),
“O Olhar e a Cena” (2003), “O Discurso Cinematográfico” – 3ª edição (2005). He was visiting professor at
the New Yokr University, the University of Iowa, and the Université Paris III – Sorbonne Nouvelle.
30/03 – 14h 30
MESA 5 / TABLE 5
FILMANDO O CONFLITO PALESTINO-ISRAELENSE / FILMING THE ISRAELI PALESTINIAN CONFLICT
PARTICIPANTES/PARTICIPANTS: AZZA EL-HASSAN, EYAL SIVAN E DEMÉTRIO MAGNOLI
DEBATEDORA/DEBATER: MARIA DORA MOURÃO
AZZA EL-HASSAN, cineasta graduada em Estudos de Cinema e Televisão e em Sociologia na Glasgow
University com pós-graduação em Documentário Televisivo na University of London. Vive na Palestina
desde 1996 onde realiza filmes que têm como tema principal o cotidiano da população palestina. Dirigiu
o documentário “Reis e Extras. À Caça de uma Imagem Palestina” (2004).
AZZA EL-HASSAN, filmmaker, BA in Film and Television Studies and Sociology from Glasgow University
and MA in Television Documentary from University of London. Since 1996, she lives in Palestine where
she makes films whose main theme is the daily life of Palestinians. She directed the documentary
“Kings and Extras. Digging for a Palestinian Image” (2004).
EYAL SIVAN, documentarista, fotógrafo e escritor. Produziu e dirigiu diversos documentários premiados
internacionalmente, como os filmes “Route 181 - Fragmentos de Uma Viagem na Palestina-Israel” (2004),
em parceria com Michel Khleifi, e “Um Especialista” (1999), entre outros.
EYAL SIVAN, documentary filmmaker, photographer and writer. He has produced and directed several
documentaries awarded worldwide, such as “Route 181, Fragments of a Journey in Palestine-Israel”
(2004), co-directed with Michel Khleif, and “Un spécialiste, portrait d'un criminel moderne” (1999).
DEMÉTRIO MAGNOLI, sociólogo, jornalista, e doutor em Geografia Humana pela Universidade de São
Paulo. É diretor editorial da publicação Mundo - Geografia e Política Internacional, colunista do jornal O
Estado de S. Paulo e O Globo e pesquisador do GACINT - Grupo de Análises de Conjuntura Internacional.
Autor e co-autor de vários livros nas áreas de geografia, conjuntura Internacional e história
Contemporânea, como “África do Sul: capitalismo e apartheid”.
DEMÉTRIO MAGNOLI, sociologist, journalist and PhD in Human Geography by the University of São
Paulo. Editor of the publication World – Geography and International Politic, he is a columnist at O Estado
de S. Paulo e O Globo and researcher at GACINT – Group for International Conjuncture Analysis. Author
and co-author of several books about geography, international conjuncture and contemporary history,
like “South Africa: capitalism and apartheid.”
MARIA DORA MOURÃO, professora de montagem do Depto. de Cinema, Rádio e TV da ECA-USP com pósdoutorado
na École des Hautes Études en Sciences Sociales – Paris. É Diretora do CINUSP “Paulo Emílio”
e Presidente do FORCINE – Fórum Brasileiro de Ensino de Cinema e Audiovisual. É montadora de filmes
como “São Paulo Sinfonia e Cacofonia” dirigido por Jean Claude Bernardet. Publicou, em co-autoria com
Amir Labaki, o livro “O Cinema do Real”, uma compilação de artigos resultantes das Conferências
Internacionais do Documentário.
MARIA DORA MOURÃO, editing professor of the Cinema, Radio and Television Department at ECA-USP,
with a post doctorate at the École des Hautes Études en Sciences Sociales – Paris. Director of CINUSP
“Paulo Emílio” and President of FORCINE - Fórum Brasileiro de Ensino de Cinema e Audiovisual. She has
edited of films like “São Paulo Sinfonia e Cacofonia” directed by Jean-Claude Bernardet. She has published,
in co-authorship with Amir Labaki, the book “O Cinema do Real”, a selection of articles resulting from the
International Documentary Conferences.
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